Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Sonderlese

Medlem
Efter lång tid utan sammankomst, delvis på grund av att tre av oss utökat sin avkomma, var det i söndags äntligen dags för en provning i FineWines Östgötafakultet. Samling i källare i Norrköping och med en rejäl hög bonusflaskor hamnade antalet plopp på 23. Nytt rekord för oss!

Visa bifogad bild 33104

Föråkare
Jacquesson Dizy Corne Bautray 2008
Begynnande mognad, hög men väl integrerad syra, fin frukt, lite vaniljdrag. Smaskigt! Dracks blint, ganska nöjd med min gissning på en BdB 2009. Kan omöjligt vara en 2008 hördes från annan provare innan avtäckning 😅

Bubbelflight
Cristiano Senez Cuvee Renoir (NV)
Ung och lite knuten doft, smaken blommar dock ut i massor av tropisk frukt. Ganska mild syra. Någon liten ton av krut eller fat i bakgrunden. Mycket gott men hade tjänat på lite högre syra. Serverades tyvärr lite varmare än optimalt.
1 flightröst

Bollinger La Grand Anne 2012
Balanserat, inget som tydligt sticker ut. Inga tydliga fattoner. Varken ungdomligt eller moget. Behagligt. Svårt att känna igen vinet ens efter avtäckning.
1 flighröst

Fredric Savart Bulle De Rose (2018 men ej årgångsbetecknad)
Mediumfruktigt, liiite svamptoner. Fylligt med mediumsyra. Varken ungdomligt eller moget. I just denna utgåva misslyckades rödvinet som blandas i och istället blandades ett rosévin i, så det som normalt är ett rosébubbel hade nu inte en tillstymmelse av rött eller rosa i färgen.
1 flightröst

R.Pouillon Les Blanckiens 2009
Moget, svampigt, mycket smak, medium syra, Börjar så smått dra åt torkad frukt. Tydlig ålder. Mycket ålder för en 2009, men bra fas nu. Skulle inte sitta på flaskor länge till.
4 flightröster
3 WotN-röster

Jules Brochet Autochtone
Lite stickig doft med mycket animaliska toner som drar åt läder och rök. Medum syra och ganska lite frukt. Lite krutliknande toner i bakgrunden. Aldrig provat någon liknande skumpa.

Visa bifogad bild 33105

Vit flight
Anthony & Clemence Coteaux Champenois
Lätt, lite oljig med fat men samtidigt väldigt frisk.

Bischöfliche Weingüter Trier Kaseler Nieschen Riesling Kabinett Trocken 2008
Skriker mogen riesling med pigg, mogen frukt, hög syra och bra tyngd. Alsace?
3 flightröster
2 WotN-röster

Greywacke Wild Sauvignon 2021
Svart vinbärsblad överallt. Mycket stiltypisk NZ-SB, fast väldigt raffinerad sådan. Helt utan kattpiss eller gröna toner. Krusbär och physalis bland frukten. Bra balans och fin energi. Medium syra.
Mitt vin
1 flightröst

Clarisse Chardonnay 2023
Mild, lite blommig karaktär med återhållsam frukt. Lite mineralisk. Välbalanserad och mycket elegant.

Haag Vin d'Alsace Pinot Gris 2008
Mycket mognadstoner, med upplevd (snarare än faktisk) sötma som nog beror på ålderstoner som associeras med sötma. Mogen frukt, välbalanserat och med integrerad fatton. Mycket bra!
2 flightröster

Gustave Lorentz Riesling Grand Cru Altenberg de Bergheim 2017
Mogen Riesling, lite mer återhållsam än vin 2 i flighten, ett uns av petroleum men överlag finlemmat. Lätt sötma. Mosel? (Kul att jag gissade Mosel på Alsace-vinet och Alsace på Mosel-vinet.)
1 flightröst
1 WotN-röst

Tasovac Posip Sur Lie 2021
Finner vissa toner som är typiska för sauvignon blanc men något återhållsamt. Även fattoner, vilket gör att jag landade i en vit bourdeaux. Har druckit två viner på Posip tidigare, ingen av dem liknade detta.

Visa bifogad bild 33106

Söt flight
Sybille Kuntz Riesling Beerenauslese Bernkastel-Kueser Weisenstein 1993
Låg syra, mycket tydlig mognad men inte alls övermogen, lite avlägsna ädelrötatoner och drag av saffran. Hygglig balans trots låga syran då sötman är mycket välintegrerad. Den låga syran gjorde det väldigt svårgissat.
Mitt vin

Apis Poltorak Jadwiga (lagrad 5 år)
(Detta är ett mjöd och inte ett vin.) Mycket moget, djupa honungstoner som drar åt ljunghonung, integrerad sötma, lätt fruktighet. Komplext men väl sammanhållet. Berättade för gruppen att det inte var gjort på druvor men tog allsköns gissningar innan det landade i mjöd.
Min (bonus)flaska

(Ingen flightröstning)

Visa bifogad bild 33107
Röd flight
Michel Gay Et Fils Corton-Renardes Grand Cru 2014
Ganska "generisk" till en början, tog ett tag på sig att öppna upp, men blev då ganska uppenbar PN. Ganska hög syra, vissa mognadstoner, sammanhållet. Jag är för ovan att dricka fin-bourgogne för att pricka det här och gissade på röd champenois.
2 flightröster

Gran Enemigo El Cepillo Cabernet Franc 2013
Lite muskotkryddig i doften, fyllig smak med rik frukt. Klart märkbara tanniner. När någon (innan avtäckning) sa cab franc öppnades en dörr i sinnet och plötsligt hittade jag väldigt druvtypisk karaktär. Smarrigt!

Chateau Montus 2009
Korkskadad så det visslar om 'et.

Masi Valpolicella 1974
Kryddig, mjukfruktig och bärig, lätt mognad. Gott! En del tannin. Efter avtäckning kollade jag tillbaka på mina egna noter och garvade åt "lätt mognad" på ett 50 år gammalt vin. Står dock verkligen för att det var väldigt vitalt och ungt i karaktären för ett 50-årigt vin.
5 flightröster
1 WotN-röst

Bernard Tornay Coteaux Champenois Bouzy Rouge 2018
Nypon, rosor och tuggiga tanniner. Ganska mogen. Var tämligen övertygad om att det var en nebbiolo.

Brancaia 2018
Varmt, fruktigt, med toner av blyerts och svarta vinbär. Fullkomligen skriker utomfransk ung cabernet sauvignon.

Gaja Darmagi 1998
Väldigt sträva tanniner som upptar hela munnen. Svårt att identifiera smaker bakom den massiva strävheten, men lite svarta vinbär hittar jag allt. Upplevs inte särskilt gammalt. Om det är så här vid 26 års ålder, blir det då någonsin bra?

Jadot Santenay 2015
Lätt och elegant, något ofördelaktig placering sist i en 8-vinersflight med flera tyngre pjäser. Bärigt med lingon och jordgubbar. Hyggligt hemma på att det är PN, troligen bourgogne eller i vart fall gamla världen.
Bra noter, tack så mycket!

Håkan

Medlem
Den har jag druckit! Fast runt 2010 då den kostade kanske 1000 kr. Vad jag minns var den riktigt kass och vi hällde ut den…
Har också druckit den, var inte heller så imponerad (däremot imponerad av Coche Dury Alogite), men Domaine d'Auveneay har helt spårat ur prismässigt.

Har också druckit den, var inte heller så imponerad (däremot imponerad av Coche Dury Alogite), men Domaine d'Auveneay har helt spårat ur prismässigt.
Jag får rätta mej själv efter att ha gått igenom arkivet, den flaska jag provade (2011) var en Domaine Leroy Bourgogne-Aligoté 2007. Så billigare än Domaine d’Auvenay men ändå åtskilliga tusen per flaska

Om man läser CellarTracker så är runt 50% av flaskorna defekta från den årgången, inkl vår flaska. Nu lär det aldrig bli en andra chans..

Vingubben

Medlem
Tack för noter! Var lite sugen på att testa vinet men inte för 399, som det står i mitt mejl från tryffelsvinet att vinet kostar. Jag tycker mig länge ha sett ett mönster i att många viner som tryffelsvinet tagit över, eller har i portföljen, har gått upp otroligt mkt i pris på kort tid. Vet inte vems felet är, vinhuset eller distributören, men tråkigt är det.
Tryffelsvinet verkar drivna av kortsiktig vinstmaximering. Numera köper jag 0 av dom.

Vingubben

Medlem
Köpte 2 st 2020 så jag hoppas på att tid kan rädda upp det hela!

Jag provade 2020 och jag tror att det är ett helt annat vin. 2017 gav generellt ganska kärva viner i norra Rhône och de behöver nog lång lagring. 2020 är snabbmognande och tillgänglig som ung.
Som Patrik sägäer är 2017 en kärv årgång i norra arhone, så även 2019, medan 2018 och 2020 oftast funkar fint att dricka nu.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Firar att USA är världens mest underliga land. De vinner lätt pris för knäppaste-göken-i-klassen.
Firar med ett tjeckiskt vitt vin, vad annars?

PXL_20241106_091620780.PORTRAIT~2.jpg

Verkar som att ordet "trash" trillat av etiketten.

2019 Vinarství Syfany Just White, Moravia, 88p

Lovely, sprightly acidic backbone on an elegant body. Straightforward citrus with a clean slate minerality-in-the-rain. Beautiful and balanced to my tongue. But if you prefer lower acidity levels, this may come around as a bit too low on the pH scale.

My guess is the berries were slightly unripe when picked. Blinded, I'd probably have guessed Australia.

Jag är en gnällig jävel för det mesta, och inget undantag idag. Provar mej igenom lite vita bourgogner med höga priser och enkla beteckningar. Idag är offret Trapet Bourgogne Blanc 2022. Minns inte exakt vad det kostade, men runt 500 kr?

Jag börjar tro att instegsviner hos kända odlare i Bourgogne kan vara det sämsta price/performance som går att uppnå. Det är inget fel på vinet, lätt och rent. Skulle dock tro att det skulle få ganska mycket pisk av Jadots standard-bourgogne. Borde nästan ha en referensflaska av det redo.

Visa bifogad bild 33102
mitt livs sämsta vinköp var en låda Trapet Bourgogne Rouge 2017 (kostade 249 kr vill jag minnas) och en låda Trapet Passetoutgrains A Minima 2017 (kostade 199 kr). Gav bort eller lagade mat med de flesta av flaskorna. Har dock druckit ett par trevliga Trapet-viner. Men är benägen att hålla med om QPR...

Toppen