Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Domaine de chassorney - combe bazin 2019
Visa bifogad bild 33426

Frederic cossard har alltid förbryllat mig en aning. Hans röda viner har aldrig charmat mig, de har varit på tok för skitiga och utan precision,, det här är dock något helt annat — saltig citron sten. Gott så det förslår. Känns mer jura än bourgogne. 92. Drack en flaska förra eller förrförra året och tänkte då att det nog var på väg utför men efter denna flaskan känns det snarare som att att det har en lång framtid. Fin koncentration. Nästa flaska om någon år
Förstår inte hur vissa mer naturliga producenter kan skapa så fantastiska vita viner men samtidigt vara nöjda med röda ’smutsiga’ historier??
Kanske han hade tur med just detta vin?

StefanAkiko

En 30-åring från Faugères. Det kan ju bara vara gott! Som alla vet, är F en liten appellation i Languedoc. AOC F är detsamma som terroirdrivna viner där schistjordarna ger en unik mineralitet och elegans.

Domaine du Météore är ett klassiskt exempel på regionens hantverk. Husets vingårdar är belägna kring en meteoritkrater. Det sägs att djupet och komplexiteten som schistjorden och områdets medelhavsklimat kan ge, kommer till extra fint uttryck i just detta vin.

PXL_20241222_163405634.jpg

1994 Domaine du Meteore Faugères Réserve Elevé en fûts de chêne, 88p

Fortfarande mörkröd med lätt tegling.

Vinet kombinerar mörk choklad, mörka bär, kryddor och inslag av garrigue, med (fortfarande) rejäla tanniner och en hint av ek. Riktigt gott, även om vissa lär ha problem med att frukten inte längre är svullet ymnig.

Viner är numer en äldre gubbe som har svårt att ta sig längre uppför berget. Om du har flaskor kan det vara läge ta tempen på dem.

Tror inte att jag lagt upp något stilla vin här förut, men tyckte att detta var både juligt och i fin fas om någon annan har samma liggande. Har alltid varit ett fan av Musar, även om kvaliteten och stilen spretar hårt mellan åren. Tror att jag provat de flesta årgångar från 79 till senaste.

04 hade en skön framtoning. Lätt bakåtlutad, snygg och med pondus. Torkade röda frukter som plommon, cassis, körsbär, russin, katrinplommon och med eknoter som tobak, cederträ, läder. Komplex och balanserad. Rejäl kropp med bra syra och polerade tanniner. ’Lagom’ alkohol. Är lite känslig >14%.

Totalt sett i en fin fas som, iaf för min flaska, nog är peak performance.

De lätta initiala glöggnoterna och 20års jubileumet tyckte jag gjorde den till ett perfekt pre-christmas test med tagliata på skotskt entrecote. God Jul 🥂🍷

Attachments

• IMG_4869.jpeg
    IMG_4869.jpeg
    40,8 KB · Visningar: 28
IMG_5564.jpeg

Middag från havet. Färska pilgrimmer, torsk och kaviar.

Louis Roederer Blanc de Blancs 2014

Felton Road Block 6 Chardonnay 2020

Henri Boillot Clos de la Mouchère 2022
Stoppade ner näsan i karaffen och höll på att trilla baklänges av doften som slog mot mig – intensitet och densitet från en annan värld. En utopisk värld av citrus, tropiska frukter och nektar.

Efter ett par timmars luftning (och väntan) var det dags. Densiteten fortsatte med full styrka, med en smak fyllig som få. Någon beskrev det som ”spherical”, kan bara hålla med. Perfekt balanserad ek och syra med en smak som aldrig klingade av. Minuten senare hängde frukten fortfarande kvar och det vattnades i munnen.

Jag vet inte hur man får ett sådant här vin att räcka en längre stund, att sitta och sippa på det över en kväll är otänkbart. Det går helt enkelt inte att hålla sig när hela det sensoriska systemet skriker efter mer.

Detta kan vara den bästa chardonnay jag någonsin druckit och därmed vinupplevelse överlag. Definitivt i år. Hur ska jag kunna vänta ett antal år innan nästa flaska dricks? Den var trots allt purung. 98-100, även om poäng känns överflödigt.

Stunder som dessa är vad jag tror de flesta av oss jagar efter, men allt för sällan får uppleva. En tår i ögat är belöningen när det väl händer.

PS. De andra vinerna var toppen, men…

Attachments

• IMG_5566.jpeg
    IMG_5566.jpeg
    46,7 KB · Visningar: 73
  • IMG_5565.jpeg
    IMG_5565.jpeg
    55,3 KB · Visningar: 73

Foodcoma

Medlem
En jultradition. Comte och vin jaune att njuta av över jul och kommande veckor.

Amelie Guillot vin jaune 2013.
Mycket lovande första intryck. Fin syra; lagom stark oxidation (vilket för mig betyder att det finns annat där också - inte bara oxid toner, utan liten fruktförnimmelse i form av bakad citron), curry. Balanserat. Återkommer med betyg

IMG_2094.jpeg

StefanAkiko

Visa bifogad bild 33441

Middag från havet. Färska pilgrimmer, torsk och kaviar.

Louis Roederer Blanc de Blancs 2014

Felton Road Block 6 Chardonnay 2020

Henri Boillot Clos de la Mouchère 2022
Stoppade ner näsan i karaffen och höll på att trilla baklänges av doften som slog mot mig – intensitet och densitet från en annan värld. En utopisk värld av citrus, tropiska frukter och nektar.

Efter ett par timmars luftning (och väntan) var det dags. Densiteten fortsatte med full styrka, med en smak fyllig som få. Någon beskrev det som ”spherical”, kan bara hålla med. Perfekt balanserad ek och syra med en smak som aldrig klingade av. Minuten senare hängde frukten fortfarande kvar och det vattnades i munnen.

Jag vet inte hur man får ett sådant här vin att räcka en längre stund, att sitta och sippa på det över en kväll är otänkbart. Det går helt enkelt inte att hålla sig när hela det sensoriska systemet skriker efter mer.

Detta kan vara den bästa chardonnay jag någonsin druckit och därmed vinupplevelse överlag. Definitivt i år. Hur ska jag kunna vänta ett antal år innan nästa flaska dricks? Den var trots allt purung. 98-100, även om poäng känns överflödigt.

Stunder som dessa är vad jag tror de flesta av oss jagar efter, men allt för sällan får uppleva. En tår i ögat är belöningen när det väl händer.

PS. De andra vinerna var toppen, men…
Fantastiskt fint att du fått dig en sådan underbar upplevelse. Precis som med första kyssen, är det svårt göra eller få mer.

Man kan ju också göra tankeleken: hur många flaskor av detta vin innan denna blir en run-of-the-mill-upplevelse för dig?
2? 5? 10? 25? 50? 100? 250? 5000?

Den mänskliga hjärnan är ju tyvärr varken objektiv eller långsiktig.
Världens bästa kyss, mest underbara partner, mest fantastiska vin, mest utmanande jobb mest fantastiska resa, mest gripande film, närmaste vän osv, har alla en tendens att falna förvånansvärt snabbt.

Medan resten av världen äter popcorn, glädjs åt dina och andras underbara njutningar... Imorgon är en ny dopparedag och vi alla vill nog väldigt mycket gärna få uppleva någonting iaf i närheten av vad du fick i dig idag.

#Avundsjuk #metoo #kyss

Jag är nog lite grön ändå 💚

StefanAkiko

Livet går både fort och vidare!

Dan före Dopparedag!

Har kämpat på med massor mm inklusive plopp av säsongens söta viner. Alla har varit underbara! Det är bara gratulera dem som valt spendera mellandagarna med oss, de kommer enbart njuta av vad som är i glasen framför dem.

Min äldsta Colheita Port har fö idag lämnat mig och överlämnas slutligen i änden av maj till en tüsk delegation av besökande professorer.

Fantastiskt fint att du fått dig en sådan underbar upplevelse. Precis som med första kyssen, är det svårt göra eller få mer.

Man kan ju också göra tankeleken: hur många flaskor av detta vin innan denna blir en run-of-the-mill-upplevelse för dig?
2? 5? 10? 25? 50? 100? 250? 5000?

Den mänskliga hjärnan är ju tyvärr varken objektiv eller långsiktig.
Världens bästa kyss, mest underbara partner, mest fantastiska vin, mest utmanande jobb mest fantastiska resa, mest gripande film, närmaste vän osv, har alla en tendens att falna förvånansvärt snabbt.

Medan resten av världen äter popcorn, glädjs åt dina och andras underbara njutningar... Imorgon är en ny dopparedag och vi alla vill nog väldigt mycket gärna få uppleva någonting iaf i närheten av vad du fick i dig idag.

#Avundsjuk #metoo #kyss

Jag är nog lite grön ändå 💚
Ja, så är det verkligen. Dessa upplevelser _får inte_ komma för ofta paradoxalt nog, då blir de ju inte lika stora. Samtidigt hoppas man ju att något annat vin kommer och överträffar detta. Rekord är ju till för att slås, som de säger. 😅

StefanAkiko

Ja, så är det verkligen. Dessa upplevelser _får inte_ komma för ofta paradoxalt nog, då blir de ju inte lika stora. Samtidigt hoppas man ju att något annat vin kommer och överträffar detta. Rekord är ju till för att slås, som de säger. 😅
Första åren som vinnörd står de underbara upplevelserna som spön i stacken. Som gammal surgubbe, som varit besk och bitter över vin under mer än 40 år... kan jag bara säga: skämmes ALLA! 🤣 ...men njut av det du har i glaset framför dig.
🍺🍺🍺🍺🍺

I Japan finns talesättet:一期一会
Uttal: ICHI-GO-ICHI-E
Meaning: VARJE MÖTE ÄR UNIKT OCH SKALL TAS VÄL OMHAND, FÖR DET MÖTET SKER ALDRIG IGEN.

Sedan då når man nästa trappsteg. Då handlar det inte längre om att få återuppleva Första Kyssen. För den låter sig inte återupplevas. Precis som att inte första skoldagen, första tappade tanden, första fluorsköljningen eller första SM-guldet.

Känslan blir liksom förverkad.

Men, med lite kreativitet inser man att man har nya, mer långsiktiga mål att sträva efter.

Last edited:

pierrem

Medlem
IMG_7189.png

Va sjukt nervös, den hade läckt o tappat ca 2 cm i halsen. Men icke minsann, den va pigg som ett brandlarm. Utvecklats bra under den timmen som det fanns kvar nåt i flaskan. Första flaskan från detta hus, men en av de bättre bubblen jag druckit. Komplex, positiv skitighet, vanilj, inte det där otäcka brödiga.

LarsW

Medlem
Château Lafon-Rochet 1989

Urklassisk bårdå med ålder utan att vara trött.

Mycket mogna röda bär i näsan. Rostad tobak och torkat hö. Fina rena stalltoner och välanvänt läder. Hint av vitpeppar och mörk choklad.

I munnen är det moget och mjukt som förväntat men frukten har inte torkat utan känns fortfarande fräsch mtp åldet, kan vara syran som hjälper till här. Tobak,/läder/peppar/stall osv. Lite blåbär och umami/köttighet hittar fram. Tanninerna viskar i bakgrunden. Medel plus lång eftersmak.

Rasande hög klunkabilitet. Kanske inte den mest sofistikerade bordeaux, ingen sån lager-på-lager-upplevelse, men väldigt god och lättdrucken.
Poäng...? Ska man se krasst på vinet så ligger det runt 89-91p men med extra charmpoäng så skulle jag säga 92/93ish...

Väldigt trevlig upplevelse!

thumbnail_20241225_212046.jpg

JonasBo

Medlem
1000022703.jpg

Juldagsviner.
Émile Leclère Champagne Blanc de Noirs 100% Pinot Munier BS via Champagnebonden. Rätt bra kropp, men inte större komplexitet.
Cascina Vano Quarta Langhe Bianco 70% chardonnay, 30% Sauvignon Blanc, ekfatslagrad på tonneau (tror jag) i 10 mån. Jäkligt finstämd och bra bang for the buck. (tror att @Gladekocken och @mackan92 håller med)
Tawny Port, inköpt 10 år sedan. Till pepparkakor och stilton.

StefanAkiko

En galet underbar julmiddag på Alte Liebe i Yokohama. Saknade varken skinka eller ägghalvor. Men, en silltallrik hade suttit fint.
Hwer gang!

Att sätta sig vid ett väldukat bord med vit linneduk och silverbestick till klassiska toner av den bästa musik... Goda tider!

PXL_20241224_115729740.jpg

Först ut var en millefeuille med hårdgrillad vitkål. Krabban och rommen liksom drunknade i vitkålens hårda beska. Ingetdera av våra viner rådde på detta. En extrem starter.

Yosh!

PXL_20241224_120257327.jpg
PXL_20241224_121948788.jpg
PXL_20241224_123204269.jpg
PXL_20241224_124109485.jpg
PXL_20241224_125715980.jpg

Kvällens viner.
PXL_20241224_125758082.jpg

2018 François Citat 'Monts Damnes' Sancerre ägde. 96+ och framtiden för sig. Detta är alls ingen typisk Sancerre, däremot ett mycket typiskt vitt kanonvin med extra allt!

1973 Viña Valoria Gran Reserva, Rioja, serverades blint. Jag sa 2020. Vi er är bärigt, kristallklart och ugt i både färg och övriga uttryck. Svårt tro på facit denna gång.

1989 VCC, mjah. 85p om jag är snäll. Fin aromatik, men rent ut vattnig.

PXL_20241224_132648195.jpg
PXL_20241224_132738943.jpg

Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
En galet underbar julmiddag på Alte Liebe i Yokohama. Saknade varken skinka eller ägghalvor. Men, en silltallrik hade suttit fint.
Hwer gang!

Att sätta sig vid ett väldukat bord med vit linneduk och silverbestick till klassiska toner av den bästa musik... Goda tider!

Visa bifogad bild 33449

Först ut var en millefeuille med hårdgrillad vitkål. Krabban och rommen liksom drunknade i vitkålens hårda beska. Ingetdera av våra viner rådde på detta. En extrem starter.

Yosh!

Visa bifogad bild 33450Visa bifogad bild 33451Visa bifogad bild 33452Visa bifogad bild 33453Visa bifogad bild 33454

Kvällens viner.
Visa bifogad bild 33455

2018 François Citat 'Monts Damnes' Sancerre ägde. 96+ och framtiden för sig. Detta är alls ingen typisk Sancerre, däremot ett mycket typiskt vitt kanonvin med extra allt!

1973 Viña Valoria Gran Reserva, Rioja, serverades blint. Jag sa 2020. Vi er är bärigt, kristallklart och ugt i både färg och övriga uttryck. Svårt tro på facit denna gång.

1989 VCC, mjah. 85p om jag är snäll. Fin aromatik, men rent ut vattnig.

Visa bifogad bild 33456Visa bifogad bild 33457

Är det inte tradition med KFC på jul i Japan ?😀

Sangreal by farr 2014. Minns att jag drack den när den bara hade några år på nacken och blev imponerad och köpte några till. Utvecklats fint, fantastisk doft av frystorkade jordgubbar, inlagda körsbär, lavendel och lättare läder med lätt jordig smak på det bästa sättet med viss gräddig nougatton silkeslena tanniner och bra syra och längd. Mycket bra vin, 94 p!

Toppen