Visa bifogad bild 33441
Middag från havet. Färska pilgrimmer, torsk och kaviar.
Louis Roederer Blanc de Blancs 2014
…
Felton Road Block 6 Chardonnay 2020
…
Henri Boillot Clos de la Mouchère 2022
Stoppade ner näsan i karaffen och höll på att trilla baklänges av doften som slog mot mig – intensitet och densitet från en annan värld. En utopisk värld av citrus, tropiska frukter och nektar.
Efter ett par timmars luftning (och väntan) var det dags. Densiteten fortsatte med full styrka, med en smak fyllig som få. Någon beskrev det som ”spherical”, kan bara hålla med. Perfekt balanserad ek och syra med en smak som aldrig klingade av. Minuten senare hängde frukten fortfarande kvar och det vattnades i munnen.
Jag vet inte hur man får ett sådant här vin att räcka en längre stund, att sitta och sippa på det över en kväll är otänkbart. Det går helt enkelt inte att hålla sig när hela det sensoriska systemet skriker efter mer.
Detta kan vara den bästa chardonnay jag någonsin druckit och därmed vinupplevelse överlag. Definitivt i år. Hur ska jag kunna vänta ett antal år innan nästa flaska dricks? Den var trots allt purung. 98-100, även om poäng känns överflödigt.
Stunder som dessa är vad jag tror de flesta av oss jagar efter, men allt för sällan får uppleva. En tår i ögat är belöningen när det väl händer.
PS. De andra vinerna var toppen, men…