Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Pontus

Medlem
Reyneke Reserve 2012 (lammfärsbiffar med rostade rotfrukter och kål samt getostkräm med rosmarin och honung)
Doft: mörka bär i form av björnbär och blåbär, örter (timjan, rosmarin), vitpeppar, lakrits, svarta oliver, jordigt, lite träigt (bastu), lite rökigt (som aska), blodigt och lätt stalligt.
Smak: Mörbärigt, örtigt, blodigt med svarta vingummin i fin lagom stram och elegant stil (dvs inte svulstigt). Lite trä-/örtbittert.

Så föll andan på att öppna en Reyneke och jag blev inte besviken - härliga Norra Rhône-vibbar i koncentrerad, men slankare, kropp. Tanninerna nyper ifrån rätt rejält. 90p

Passade alldeles utmärkt till maten.
Vad tror du om lite lagring, kan det höja betyget?

Mattias Schyberg

Administratör
BYOB igår med ett härligt göteborgsgäng och en hel del roliga viner. Undantaget vinglöggen, som inte lyckades imponera eller lura någon särskilt väl. Jag är dessutom helt oskyldig denna gång. Tack alla för era bidrag till en smått magisk kväll!

WOTN framröstades innan hemgång, dvs efter avtäckning med resultat enligt följande:

2005 Cerbaiona (Molinari) Brunello di Montalcino (4 röster)
2007 Yangarra Estate Grenache High Sands (4 röster)

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

Heat 1 - Bubblor

NV Saint-Sauveur Frédéric Thomas A Vertus Premier Cru (0 bäst)
Trevligt, välbalanserat och generöst bubbel med tydligt champagne-DNA. Det slinker ner utan problem och bjuder på lite klassisk brödighet med gul äpplefrukt, svavel, honung och citrus. Viss antydan till sötma i avslutet. Riktigt gott, men inget att göra vågen för. (86p)

2007 Jean Moutardier Champagne Millésimé (Samtliga bäst)
Klart mer ambitiöst med mycket mogen frukt åt det bokna hållet. Fina drag av järnspån, hasselnöt och grapefrukt. Hög och läskande syra. Aningen tunn frukt men riktigt bra längd. Ett svinbra bubbel i hanterbar prisklass som dock snubblade till precis vid mållinjen och landade snöpligt på (89p). Många var vi som gillade det mycket, några gillade det möjligen något snäpp mer än mig.

Heat 2 - Vitt

2014 Sandhammarens Briljant Solaris (0 bäst)
Ja, vad säger man om detta? Skräp utan tvekan. Funderade på om det handlade om en Prosecco utan bubblor (Glera). Fläder, päron och allmän tuttifrutti. Lite kartigt och tunt. Smakar verkligen inte illa, men det är alldeles för enkelt för att vara intressant på allvar. (79p)

2011 Domaine Turner Pageot Coteaux du Languedoc La Rupture (0 bäst)
Kul vin med massor av (fat)karaktär samt fyllig och generös kropp. Grillkrydda, feta fat och något tung tropisk frukt. Skitigt och oljigt med lite honungstoner i bakgrunden. Gissade själv på en stöddig CB från SA först och främst, alternativt en Marsanne/Rousanne från södra Rhone. Att det handlade om en SB från Languedoc var det nog ingen som var i närheten av. Kul vin i matvänlig men bombastisk stil. Jag är generös och belönar det med hela (90p). Oblint så kanske jag hade fegat ur, men blint är blint.

1989 Domaine du Closel Savennières (2 bäst)
Blir så trött på mig själv. Flintarök är så in i bänken förknippat med Loire för mig, ändå så flög mina tankar åt en fetare Riesling från Tyskland på detta. Visst, aromen har utan tvekan drag åt bilverkstad och petroleum, men det var inte så mycket mer som stämde överens fullt ut trots allt. Hög syra och fin krispighet med vit blommighet, lime, mandelmassa och persika. Med facit i hand så hittade jag såklart lite ylle och honung också. Riktigt gott vin, men lite svag i frukten, vilket drog ner helhetsbedömningen en aning. (89p)

2011 Domaine Dock Klevener de Heiligenstein 'Instant Douceur' (6 bäst)
Dags för dumstruten igen. Här var jag jäkligt tydlig med att jag minsann visste mycket väl att det var en gewurtz i glaset. Funderade även kring Pinot Gris eller någon Marcel Deiss-blend. Jag var nog fan beredd att sätta en njure tror jag. Blommigt och druvigt med härlig tropisk aprikosfrukt och lite mysig undervegetation åt svamp. Små duttar av sötlakrits kompletterar fint. Härlig balans med mycket sötma och rimlig syra. Fet, intensiv och smäktande god. (90p)

Heat 3 - Rött

2005 Cerbaiona (Molinari) Brunello di Montalcino (4 bäst)
Klockren Brunello. Härligt mustig körsbärsfrukt med stråk av hallon och fina fattoner. Inslag av vanilj, läder, tjära och balsamico. Intensivt, strävt med lång fin eftersmak. Ganska mycket Nebbiolo över det hela, men de flesta lämnade aldrig Toscana i sina gissningar. Med etiketten framför mig så inser jag att mitt betyg är av det låga slaget, men så kan det bli när man provar blint. (92p)

2011 Adega Algueira S.L. Ribeira Sacra Algueira Merenzao (1 bäst)
Ännu ett jäkligt vin som de flesta misstog för PN, eller så vill jag minnas i alla fall, det kanske mest var jag. Härligt slank och rödfruktig med hallon, rabarber, lakrits och malört samt ett uns sandelträ och flinta. Stramt med härlig blodapelsinsyra. Tänkte PN från NZ eller Tyskland primärt eller möjligen en tyngre Bourgogne. Ack så fel. Väldigt ung och primärfruktig. Blev inte direkt lyrisk även om det utan tvekan är ett riktigt bra vin. (89p)

2011 K Vintners The Creator (2 bäst)
En riktigt bra Malbec från Argentina eller en Tempranillo/bdx-blend från Ribera blev min gissning på den här godsaken. Visst, lite opersonligt vin på något vis, men hur härligt som helst ändå. Stramt med mängder av fat. Plommonfrukt med drag av ceder, tobak, kokos, vanilj och målarfärg. Lite kryddor möter upp ihop med lite trycksvärta och soja. Härlig längd och fin frukt som aldrig passerar gränsen åt det bombastiska. Jag gillade vinet mycket. (92p)

2013 Passorosso Passopisciaro (1 bäst)
Här blev det ett rejält magplask utan tvekan. Nästan så jag undrade om allt stod rätt till med flaskan ifråga. Bränd plast (bakelit), drag åt det reduktiva hållet med lite kryddor åt lagerblad. Röd och syrlig frukt åt tranbär. Surkartigt och tunt i munnen. Skyhög syra, men vad hjälper väl det. Tyckte inte om det alls och har svårt att se någon nämnvärd kvalitet rent objektivt heller. Minns inte vad jag gissade på vinet, troligtvis hade jag ingen kvalificerad gissning över huvud taget. (80p)

Heat 4 - Rött

2007 Yangarra Estate Grenache High Sands (4 bäst)
Mitt vin för kvällen och jag blev faktiskt väldigt överraskad att det levererade så bra som det gjorde. Hade ganska låga förväntningar. Australien och Grenache i kombination kan ju mycket väl innebära en frukt- och alkoholbomb av stora mått, men så blev inte fallet alls. Supergamla stockar och odling på hög höjd verkar ha gjort susen. Här bjuds man på härligt mörka körsbär med inslag av fänkål, mandel, dill och en helt underbar ton av mögelost. Vi var tre i sällskapet som kände precis samma ton oberoende av varann. Fin komplexitet således med hög intensitet och lite eldighet med en hel del tanninstruktur. Jäkligt bra längd. Inte ett magiskt vin möjligen, men för mig så blev det faktiskt kvällens stora utropstecken! (93p)

2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo (4 bäst)
Uppenbar Barolo av snorungt slag. Röda äppleskal, syrliga körsbär, hallon, rosor och målarlåda på näsan. Snipig och syrastinn i munnen med ettriga tanniner. Det finns mycket kvaliteter att hämta i vinet helt utan tvekan, men i denna unga kostym så har jag svårt att känna njutningen eller den komplexitet som möjligen kommer att komma med åren. Nä, det här var faktiskt inte särskilt gott alls just nu och jag kan tyvärr inte sätta poäng efter potential. (89p+)

2010 Fattoria Galardi Terra di Lavoro Roccamonfina IGT (1 bäst)
Kvällens uppenbara bdx-blend från SA....trodde jag. En riktigt bra variant dessutom. Härligt rökig med drag av jord, röd paprika, kaffe, tjära, plommon och svarta vinbär. Superintensivt med massiv struktur och sanslöst bra längd. Me like a lot, men var helt ute och cyklade. (93p)

Blossa Vinglögg (visst hade det varit kul om någon valde detta som bäst!)
Luktar: glögg, smakar: glögg och det visade sig vara just: glögg :)

Heat 5 - Bonus

2008 Thelema Merlot
Riktigt trevligt bonusvin med skönt balanserad kostym. Mörk och kryddig frukt med plommon, lagerblad, kakao och bränd jord. Lite peppar och kött kompletterade helheten fint och fick mig att tänka Syrah eller möjligen Mencia. Nailade slutligen Sydafrika, men just Merlot var jag aldrig inne på. Pinotage fanns med som ett alternativ. Riktigt gott och välgjort av något enklare slag. (88p)

Magnus L

urydhtfilgukj
BYOB igår med ett härligt göteborgsgäng och en hel del roliga viner. Undantaget vinglöggen, som inte lyckades imponera eller lura någon särskilt väl. Jag är dessutom helt oskyldig denna gång. Tack alla för era bidrag till en smått magisk kväll!

WOTN framröstades innan hemgång, dvs efter avtäckning med resultat enligt följande:

2005 Cerbaiona (Molinari) Brunello di Montalcino (4 röster)
2007 Yangarra Estate Grenache High Sands (4 röster)

Visa bifogad bild 6365
Visa bifogad bild 6366
Visa bifogad bild 6367
Visa bifogad bild 6369
Visa bifogad bild 6370

Heat 1 - Bubblor

NV Saint-Sauveur Frédéric Thomas A Vertus Premier Cru (0 bäst)
Trevligt, välbalanserat och generöst bubbel med tydligt champagne-DNA. Det slinker ner utan problem och bjuder på lite klassisk brödighet med gul äpplefrukt, svavel, honung och citrus. Viss antydan till sötma i avslutet. Riktigt gott, men inget att göra vågen för. (86p)

2007 Jean Moutardier Champagne Millésimé (Samtliga bäst)
Klart mer ambitiöst med mycket mogen frukt åt det bokna hållet. Fina drag av järnspån, hasselnöt och grapefrukt. Hög och läskande syra. Aningen tunn frukt men riktigt bra längd. Ett svinbra bubbel i hanterbar prisklass som dock snubblade till precis vid mållinjen och landade snöpligt på (89p). Många var vi som gillade det mycket, några gillade det möjligen något snäpp mer än mig.

Heat 2 - Vitt

2014 Sandhammarens Briljant Solaris (0 bäst)
Ja, vad säger man om detta? Skräp utan tvekan. Funderade på om det handlade om en Prosecco utan bubblor (Glera). Fläder, päron och allmän tuttifrutti. Lite kartigt och tunt. Smakar verkligen inte illa, men det är alldeles för enkelt för att vara intressant på allvar. (79p)

2011 Domaine Turner Pageot Coteaux du Languedoc La Rupture (0 bäst)
Kul vin med massor av (fat)karaktär samt fyllig och generös kropp. Grillkrydda, feta fat och något tung tropisk frukt. Skitigt och oljigt med lite honungstoner i bakgrunden. Gissade själv på en stöddig CB från SA först och främst, alternativt en Marsanne/Rousanne från södra Rhone. Att det handlade om en SB från Languedoc var det nog ingen som var i närheten av. Kul vin i matvänlig men bombastisk stil. Jag är generös och belönar det med hela (90p). Oblint så kanske jag hade fegat ur, men blint är blint.

1989 Domaine du Closel Savennières (2 bäst)
Blir så trött på mig själv. Flintarök är så in i bänken förknippat med Loire för mig, ändå så flög mina tankar åt en fetare Riesling från Tyskland på detta. Visst, aromen har utan tvekan drag åt bilverkstad och petroleum, men det var inte så mycket mer som stämde överens fullt ut trots allt. Hög syra och fin krispighet med vit blommighet, lime, mandelmassa och persika. Med facit i hand så hittade jag såklart lite ylle och honung också. Riktigt gott vin, men lite svag i frukten, vilket drog ner helhetsbedömningen en aning. (89p)

2011 Domaine Dock Klevener de Heiligenstein 'Instant Douceur' (6 bäst)
Dags för dumstruten igen. Här var jag jäkligt tydlig med att jag minsann visste mycket väl att det var en gewurtz i glaset. Funderade även kring Pinot Gris eller någon Marcel Deiss-blend. Jag var nog fan beredd att sätta en njure tror jag. Blommigt och druvigt med härlig tropisk aprikosfrukt och lite mysig undervegetation åt svamp. Små duttar av sötlakrits kompletterar fint. Härlig balans med mycket sötma och rimlig syra. Fet, intensiv och smäktande god. (90p)

Heat 3 - Rött

2005 Cerbaiona (Molinari) Brunello di Montalcino (4 bäst)
Klockren Brunello. Härligt mustig körsbärsfrukt med stråk av hallon och fina fattoner. Inslag av vanilj, läder, tjära och balsamico. Intensivt, strävt med lång fin eftersmak. Ganska mycket Nebbiolo över det hela, men de flesta lämnade aldrig Toscana i sina gissningar. Med etiketten framför mig så inser jag att mitt betyg är av det låga slaget, men så kan det bli när man provar blint. (92p)

2011 Adega Algueira S.L. Ribeira Sacra Algueira Merenzao (1 bäst)
Ännu ett jäkligt vin som de flesta misstog för PN, eller så vill jag minnas i alla fall, det kanske mest var jag. Härligt slank och rödfruktig med hallon, rabarber, lakrits och malört samt ett uns sandelträ och flinta. Stramt med härlig blodapelsinsyra. Tänkte PN från NZ eller Tyskland primärt eller möjligen en tyngre Bourgogne. Ack så fel. Väldigt ung och primärfruktig. Blev inte direkt lyrisk även om det utan tvekan är ett riktigt bra vin. (89p)

2011 K Vintners The Creator (2 bäst)
En riktigt bra Malbec från Argentina eller en Tempranillo/bdx-blend från Ribera blev min gissning på den här godsaken. Visst, lite opersonligt vin på något vis, men hur härligt som helst ändå. Stramt med mängder av fat. Plommonfrukt med drag av ceder, tobak, kokos, vanilj och målarfärg. Lite kryddor möter upp ihop med lite trycksvärta och soja. Härlig längd och fin frukt som aldrig passerar gränsen åt det bombastiska. Jag gillade vinet mycket. (92p)

Här blev det ett rejält magplask utan tvekan. Nästan så jag undrade om allt stod rätt till med flaskan ifråga. Bränd plast (bakelit), drag åt det reduktiva hållet med lite kryddor åt lagerblad. Röd och syrlig frukt åt tranbär. Surkartigt och tunt i munnen. Skyhög syra, men vad hjälper väl det. Tyckte inte om det alls och har svårt att se någon nämnvärd kvalitet rent objektivt heller. Minns inte vad jag gissade på vinet, troligtvis hade jag ingen kvalificerad gissning över huvud taget. (80p)

Heat 4 - Rött

2007 Yangarra Estate Grenache High Sands (4 bäst)
Mitt vin för kvällen och jag blev faktiskt väldigt överraskad att det levererade så bra som det gjorde. Hade ganska låga förväntningar. Australien och Grenache i kombination kan ju mycket väl innebära en frukt- och alkoholbomb av stora mått, men så blev inte fallet alls. Supergamla stockar och odling på hög höjd verkar ha gjort susen. Här bjuds man på härligt mörka körsbär med inslag av fänkål, mandel, dill och en helt underbar ton av mögelost. Vi var tre i sällskapet som kände precis samma ton oberoende av varann. Fin komplexitet således med hög intensitet och lite eldighet med en hel del tanninstruktur. Jäkligt bra längd. Inte ett magiskt vin möjligen, men för mig så blev det faktiskt kvällens stora utropstecken! (93p)

2008 Giacomo Borgogno & Figli Barolo (4 bäst)
Uppenbar Barolo av snorungt slag. Röda äppleskal, syrliga körsbär, hallon, rosor och målarlåda på näsan. Snipig och syrastinn i munnen med ettriga tanniner. Det finns mycket kvaliteter att hämta i vinet helt utan tvekan, men i denna unga kostym så har jag svårt att känna njutningen eller den komplexitet som möjligen kommer att komma med åren. Nä, det här var faktiskt inte särskilt gott alls just nu och jag kan tyvärr inte sätta poäng efter potential. (89p+)

Kvällens uppenbara bdx-blend från SA....trodde jag. En riktigt bra variant dessutom. Härligt rökig med drag av jord, röd paprika, kaffe, tjära, plommon och svarta vinbär. Superintensivt med massiv struktur och sanslöst bra längd. Me like a lot, men var helt ute och cyklade. (93p)

Blossa Vinglögg (visst hade det varit kul om någon valde detta som bäst!)
Luktar: glögg, smakar: glögg och det visade sig vara just: glögg :)

Heat 5 - Bonus

2008 Thelema Merlot
Riktigt trevligt bonusvin med skönt balanserad kostym. Mörk och kryddig frukt med plommon, lagerblad, kakao och bränd jord. Lite peppar och kött kompletterade helheten fint och fick mig att tänka Syrah eller möjligen Mencia. Nailade slutligen Sydafrika, men just Merlot var jag aldrig inne på. Pinotage fanns med som ett alternativ. Riktigt gott och välgjort av något enklare slag. (88p)
Tack för, som vanligt väldigt bra noteringar!

Skall tilläggas att glöggen var lagrad ett par år på sin kartong, under goda förhållanden.

Magikern

Medlem

Lite förvånad över att du trodde det var en Bdb blend från Sydafrika. Inte lika bra som när jag drack den sist, men då hade jag i vanlig ordning haft vinet under en skrivbordslampa med resultatet att det blev drygt 20 grader varmt. Minst sagt svårt att blindprova när man är van vid att rödvinerna alltid är minst 20 grader varma. ;) Tycker smaknyanserna ofta framhävs bättre då.

Mattias Schyberg

Administratör
Lite förvånad över att du trodde det var en Bdb blend från Sydafrika. Inte lika bra som när jag drack den sist, men då hade jag i vanlig ordning haft vinet under en skrivbordslampa med resultatet att det blev drygt 20 grader varmt. Minst sagt svårt att blindprova när man är van vid att rödvinerna alltid är minst 20 grader varma. ;) Tycker smaknyanserna ofta framhävs bättre då.
Vid rumstemperatur så framhävs absolut aromatiken i ett vin, men det kan också tappa lite fräschör och kännas mer klumpigt och alkoholstinnt. Jag gillar att utgå från lite kallare och låta vinet utvecklas i glaset i takt med att temperaturen går upp.

Jag gillade ditt vin massor och delade ut generösa poäng (nåväl, inte i jämförelse med Parker och gänget visserligen). Att det andas Sydafrika är knappast något negativt i min mun. Jag var inte heller ensam. Både jag och @chambertin var ganska övertygade (kanske var det fler?) med samma resonemang. :)

Tack för upplevelsen - ditt vin rockade igår!

Magikern

Medlem
Vid rumstemperatur så framhävs absolut aromatiken i ett vin, men det kan också tappa lite fräschör och kännas mer klumpigt. Jag gillar att utgå från lite kallare och låta vinet utvecklas i glaset i takt med att temperaturen går upp.

Jag gillade ditt vin massor och delade ut generösa poäng. Att det andas Sydafrika är knappast något negativt i min mun. Jag var inte heller ensam. Både jag och @chambertin var ganska övertygade (kanske var det fler?) med samma resonemang. :)

Tack för upplevelsen - ditt vin rockade igår!

De gjorde dina med. ;)

Nästa gång blir det ännu bättre vin. :)

Magikern

Medlem
Bör appliceras på

inte

:p
Sorry, gör lite ont i själen när du eldar på rödvinerna med skrivbordslampan bara ;) ...men var och en blir salig på sitt sött, jag vet.

Alla har sina vanor. Bosquet Des Papes Chante Le Merle 2010 är ett bra exempel på ett vin som får en jättekaxig smakförvandling när det är drygt 20 grader varmt men är det källartemperatur lyser denna förvandling helt med sin frånvaro. :)

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
:kyss:

Undra vad chefen skulle säga om jag begärde semesterdagar slumpade vardagar varje månad, som bara råkade sammanfalla med dagen-efter-en-GBG-BYOB...
-Vetefan om en semesterdag räcker... Men det är klart, rent teoretiskt kan man ju ge fan i att gå på disko med @Sörplarn efteråt så kanske man kan komma tillbaks på hästen efter en dag...

Nebbio

Medlem

Skulle vara spännande att få läsa smaknot från den som röstade på vinet. Jag köpte ett par på senaste släppet, så jag hoppas att jag hittar mer kvalitet i det än vad du gjorde :)

Magikern

Medlem
Skulle vara spännande att få läsa smaknot från den som röstade på vinet. Jag köpte ett par på senaste släppet, så jag hoppas att jag hittar mer kvalitet i det än vad du gjorde :)

Jag kommer att öppna en flaska i helgen och återkommer med smaknoter. Tyckte inte vinet var så dåligt men speciellt bra var det inte, värt att prova igen.

Nebbio

Medlem
Jag kommer att öppna en flaska i helgen och återkommer med smaknoter. Tyckte inte vinet var så dåligt men speciellt bra var det inte, värt att prova igen.
Spännande – ser fram emot det. Det känns som att det kanske borde ligga några år till egentligen, och absolut inte drickas skrivbordslampevarmt ;)

LeChat

Medlem
image.jpeg

I lördags drack jag 2007 Forman cabernet sauvignon vilken var fantastiskt god och var anledningen till att jag idag plockade fram Ric Formans andravin 2009 Chateau La Grande Roche. Det här är också riktigt gott även om det inte når upp till samma klass som Formans huvudnummer.
Innan denna flaska så drack vi en 2008 Chateau Beychevelle. 2008 är ju inte känd som en yppig och generös årgång och denna kändes lite klen. Efter 1,5-2 h i karaffen så kändes den ändå drickfärdig och funkade fint till helstekt oxfile men lämnar inga bestående intryck. Jag brukar älska Bordeaux men detta var högst mediokert. Det gör ont att säga men Napa krossade Bordeaux ikväll......

Mattias Schyberg

Administratör
Det finns ju alltid någon som gillar det mesta i världen såklart då våra sensoriska sinnen är subjektiva till sin natur oavsett om vi har som avsikt att förhålla oss till upplevelsen med en objektiv hatt på hjässan eller inte. Att de kan ta 300 pix för vinet indikerar såklart att det finns en publik som tycker att det förtjänar pengen och kanske är du en av dem?

Jag hoppas i vilket fall att du gillar de flaskor du har köpt, men om inte så kan du alltid lämna tillbaka dem på bolaget och lägga pengarna på annat! :)

Det du kan garantera från mitt omdöme är att det är 100 % blint och i vårt gäng kan man aldrig vara säker på vad som dyker upp, så det gäller att våga såga när man upplever att det finns anledning! Det är lätt att fega ur och lägga sig i safe zone där allt blir ljummet. ;)

Toppen