SV: Idag dricker vi
Ganska passande övade jag och min vän Travkungen på södra Rhône idag med vars ett blint vin. Jag slängde dessutom in mitt matlagningsvin för kvällen, Bandol La Bastide Blanche 2006. Ingen av oss hade tidigare provat någon av vinerna.
Vin 1: Som en blandning av kirschlikör och Bongs kalvfond. Svårt alkoholstukad doft med en del bacon, körsbär och mint. Tät tanninfri smak med tung sötma. Odrickbart till mat, men ändå rätt bra för att vara en zinfandel (86 p) Facit: Mas de Boislauzon Cuvée du Quet 2007. Tjoho en hundrapoängare! Helt jävla sjukt att ge detta vinet en poäng över 90, speciellt i jämförelse med de andra vinerna. Senare mäts sockerhalten upp till 7.3 g / liter. Alkoholhalten uppges vara 15%, men är nog snarare 17. (Enligt Travkungen är detta dock en njutning jmf med Deus Ex Machina 2007).
Vin 2: Sval stenig doft. Smaken går från solmogen hallon/jordgubb till citronskal över i lättvispad grädde och lättrökt sill. Mitt livs bästa Ch9 och ett vin som får mej att ta tillbaka alla ord om pappvin. 95 p. Facit Clos des Papes 2001 (mitt vin, tjohoo! 2 flaskor kvar i mörkret.). Sockerhalt: 4.3 g/liter (ganska mycket trots allt, men passar bättre in i vinet).
Vin 3: Då måste detta vara matlagningsvinet. Härligt rökt köttig doft. Tätast av alla viner ikväll. Fina tanniner, en aning kärnbeska. Lite kort i rocken, men ett väldigt bra och superrent matvin. Sockerhalt: under 1.2 g/liter (86 P)