petterkalle
I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det är väldigt enkelt så självklart ska du prova på. Det svåra brukar vara att få tag på bläckfiskenfantastiskt! Hur ser receptet/processen ut om man skulle försöka våga sig på samma sak?
1) Åtta-armad octupus väljer jag alla dagar i veckan men det går också med tioarmad bläckfisk
2) Ta ur den och ta bort näbben (kan vara gjort redan) Det finns youtube-filmer som visar hur. Bläckfisk bör man dra skinnet av.
3) Sjud under lock i ca en timme. Vatten med lite citron går bra men jag föredrar vitt vin med hög syra (+vatten). Många kokar i rött vin men jag tycker färgen blir för mörk. I vatten kan man lägga i några vinkorkar då det sägs att tanninerna ska hjälpa till att möra men jag är säker på att det inte har någon betydelse. Men vinkorkar brukar vi ha gott om...
4) Låt svalna i kokspadet över natten
5) Dela i lagom bitar. Torka och gnid in i lite olivolja
6) Grilla i ett par minuter
5) Krydda valfritt. På bilden hade jag olivolja, citron, chilli, vitlök och färsk koriander.
6) Servera med valfritt tillbehör. Vill man vara i Grekland blir det grekisk sallad och Assyrtiko Men med kryddningen, tillbehören och vinet kan man få vibbar från valfritt land runt Medelhavet eller Sydamerika .
Lycka till!
Last edited: