This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Fel tråd, men hur var årgång 2020?Idag blev det laxsashimi till kvällsfika och en flaska Keller riesling kabinett limestone goldkapsel 2020.
Smaknoter från vinet kommer i avsedd tråd. Sashimin var riktigt god. Salmalax, sojavinegrette, rädisor, gurka och lite purjolök.Fel tråd, men hur var årgång 2020?
Hm, pinot hade varit mitt förstaval till blomkålssoppan. Vad tyckte du gjorde att kombinationen inte sjöng för fullt?Blomkålssoppa ikväll, toppat med stekta champinjoner, bacon och parmesan. Dracks en Greywacke Pinot Noir 2018 till det. Funkade ok, men kände att det kanske hade varit bättre med en halvtorr riesling istället. Gott ändå!
En torr sherry hade varit givit, både i glaset och även en skvätt i soppan!Visa bifogad bild 25239
Blomkålssoppa ikväll, toppat med stekta champinjoner, bacon och parmesan. Dracks en Greywacke Pinot Noir 2018 till det. Funkade ok, men kände att det kanske hade varit bättre med en halvtorr riesling istället. Gott ändå!
Tips på torr sherry som finns på välsorterade bolag?En torr sherry hade varit givit, både i glaset och även en skvätt i soppan!
Tips på torr sherry som finns på välsorterade bolag?
La Guita Manzanilla
Nyanserad, mycket frisk smak med inslag av äpplen, mandel, citrus och jäst.www.systembolaget.se
Alegria Manzanilla
Nyanserad, stiltypiskt jästig, mycket frisk smak med inslag av gröna äpplen, jäst citrusskal, mandel och örter.www.systembolaget.se
Tio Pepe Fino
Stiltypisk, jästig, mycket frisk smak med inslag av gula äpplen, halm, macadamianötter, päron och citrus.www.systembolaget.se
Lustau Solera Familiar Amontillado Los Arcos
Nyanserad, mycket frisk, stiltypisk oxiderad smak smak med inslag av torkad frukt, hasselnötter, marsipan, farinsocker och apelsinskal.www.systembolaget.se
Tre olika stilar.
Är långt ifrån en sherry-expert, snarare ny på området. Jag kan nog tänka mig att finon skulle passa fint. Frisk som aperitif men har ändå en nötighet. Själv inte provat alla dessa sherrys men de är på väg in i källaren efter rekommendationer.Tack, har testat Tio Pepe tidigare. Vilken skulle du rekommendera till snacks typ nötter?
Av nyfikenhet - hur skulle du paira dessa olika stilar med mat?
Fino med surströmming!Av nyfikenhet - hur skulle du paira dessa olika stilar med mat?
Tack! Bra länk!Är långt ifrån en sherry-expert, snarare ny på området. Jag kan nog tänka mig att finon skulle passa fint. Frisk som aperitif men har ändå en nötighet. Själv inte provat alla dessa sherrys men de är på väg in i källaren efter rekommendationer.
Här har du en djupdykning i de olika stilarna, tips på mat-combos etc.
Sherry.wine | All about Sherry Wines - Sherry Wines
All about Sherry Wines. News, Food & Wine Pairings, Recipes, Wine Making and the Marco de Jerez.www.sherry.wine
Vet att det finns flera sherry-experter här som säkerligen kan ge dig utförligare rekommendationer.