This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag har för mig att Leif GW Persson hade en vaxhammare som han använde i något avsnitt av Renées Brygga för några år sedan. Var hittar man en sån? Vaxhammare alltså.Lagar och lagar, hustrun gjorde i alla fall aioli till!
Till er alla som retar er på det där hårda vaxet på flaskorna istället för metallfolie.
Ta och knacka lite på ovansidan av flaskan så ska ni se att vaxet sprätter iväg åt alla håll.
Patrick Piuze Petit Chablis 2019 är kanske inte det mest komplexa vinet men det är ändå så perfekt det kan bli enligt min smak.
Inga spår av ek i smaken.
Perfekt balans mellan syra och frukt.
Inget som sticker ut.
Men inte heller menlöst.
Som hustrun brukar säga: det smakar som en hel måltid!
Visa bifogad bild 25382
Fulpommes är underskattat och väldigt praktiskt. De gånger som vi gör egna pommes är när utomhuskökssäsongen har börjat och man kan hålla till utomhus med friteringen. Vi testade förvisso airfryer någon gång i höstas, men tyckte inte att det gav riktigt samma resultat.Spontanlunch med en hyfsad tournedos, grönpepparsås med dijon och fulpommes i ugn. Gott i all enkelhet med Ch Larrivet Haut Brion -06 i glaset.
otroligt välarbetat, snyggt!Trevlig tråd detta.
Liten lördagstillställning hos undertecknad med @Oscaro bla. Dracks vin också.
- 1975 Magnum Belle Epoque (fantastisk handmålad flaska)
- Ulysse Collin BdB extra brut (P16 48M, deg Mar-21)
- 2014 Dom. Blain-Gagnard Chassagne-Montracet 1er Caillerets
- 2017 Albert Bichot Vosne-Romanée 1er cru Les Malconsorts Domaine du Clos Frantin
- 2012 Domaine Ponsot Gevrey-Chambertin Cuvee de l'Abeille
Visa bifogad bild 25463
Rökt paprika-mayo, bränd majs, picklad schalottenlök, friterad bladpersilja, lite parmesan också
Visa bifogad bild 25464
Potatismoln (potatispuré-ish i sifon), brynt smör och löjrom (inspo från Agrikultur)
Visa bifogad bild 25465
Tonfisktartar uppblandad m sesam-mayo i friterat rispapper, rostade sesamfrön och krasse
Visa bifogad bild 25466
100 layer potato, dvs potatiskaka som bakas i ugn på låg temp, sen kyls ner med tyngder på, sen friteras. Smetana och osetra
Visa bifogad bild 25467
Reducerad jordärtskockskräm, marconamandlar, jordärtskocksskum, jordärtskocksaska, jordärtskockschips. (Inspo från Frantzéns lök lakrits mandel)
Visa bifogad bild 25468
Spenatcapellini fyllda med ricotta, skogschampion, soja, miso. Svampconsumee, picklade senapsfrön, råhyvlad skogschampion, krasse
Visa bifogad bild 25469
Hollandaise på rostad och reducerad tomat, marulk, semitorkade tomater, dill
Visa bifogad bild 25470
Reducerad skogschampionbuljong, örtolja, biff, ört/skogschampionsmörflarn, råhyvlade champion, rostat bovete
Visa bifogad bild 25471
Bränd manchego, jalapenohonung, krasse, marconamandlar (ej på bild såg jag nu)
Visa bifogad bild 25472
Granskottsglass, kolakräm, granskottssirap, rostad vit choklad, marängflarn på citrus och vallmo
Visa bifogad bild 25473
Brynt smör och Ridge Chardonnay är rätt bra matchningIdag blev det stekt torsk med blomkålscreme smaksatt med pepparrot, råstekt blomkål, spetskål, zucchini, brynt smör och riven pepparrot. Kokt potatis vid sidan om.
I glaset blev det sista flaskan av ridge estate chardonnay 2016.
Ja det passade bra, och denna flaska kändes inte heller lika "trött" som den första jag och min fru drack. Högre syra, bättre energi och balans. Det som passade bäst var dock blomkålskrämen tillsammans med vinet.Brynt smör och Ridge Chardonnay är rätt bra matchning