Det verkar som att direktbetalning vid beställning är på gång för samtliga Bolag detta året, iaf om man ska tro denna artikel:
Nya rutiner för beställningssortimentet Att Systembolaget gör om sin modell då och då är igen nytt. Lanseringsmodellen ändras, precis som
dinvinguide.se
NYA RUTINER FÖR BESTÄLLNINGSSORTIMENTET
Några av er har kanske redan upptäckt denna förändring. Du går in på Systembolagets hemsida, klickar hem några varor ur beställningssortimentet, de landar i den digitala varukorgen där det numera dyker upp en ruta om direktbetalning. Betalningen kan ske via kort, din bank eller Swish. Detta är en alltså en ny rutin, som däremot inte aviserats.
DinVinguide.se tog därför kontakt med Systembolagets pressavdelning för att få lite mer information.
– Vi genomför en pilot med ett antal butiker, cirka 25 stycken, där kunden betalar redan vid beställning på systembolaget.se – precis som det är för hembeställningar och beställningar till ombud. Planen är att detta ska rullas ut till alla butiker i slutet av året. När kundbeställningarna är förbetalda blir det också enklare för kunden att hämta sina varor eftersom de slipper stå i kassakön – det är efterfrågat av våra kunder, får vi som svar.
Det är alltså än så länge ett prov – men om jag känner monopolet rätt kommer vi att se detta i fler än 25 butiker inom kort. Oavsett vad importören eller du som konsument tycker.
Detta skapar dock en följdfråga från min sida, dvs att kommer affärerna byggas om så att man får en en disk utanför kassorna där man kan hämta sin beställning?
Med tanke på att om man beställer något och har det betalat och allt sånt där, så vad skulle hindra folk från att stoppa ned någon extra flaska i påsen/lådan när ingen kollar?
Känns som att stölderna kommer att öka hos butikerna om inte detta problem adresseras.
Annars är man ju tillbaka på ruta 1 om allting ska gås igenom så man har rätt innehåll i påsen/lådan innan man lämnar butiken.
Just dessa köer och väntetid man ville bort ifrån?