Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Q & A, om man inte ställer frågor får man inga svar!

chambertin

Medlem
Fick tag i Banfi Brunello di Montalcino 2016 på Eckerölinjen förra veckan för 359:-/flaskan.
Som du nämnde är 2016 en utmärkt årgång för Brunello, även om många av dessa fortfarande är lite tillbakadragna och behöver mer tid för att nå sitt "optimala dryckesfönster". Jag provade nyligen en flaska och den utvecklades mycket fint efter ett par timmars luftning. Det är helt klart värt att köpa!
Tack för återkopplingen och grattis till ett bra vin till väldigt bra pris !
 

Johpe

Medlem
Någon som lyckats få svar på en privatimports förfrågan till Arvid Nordquist via bolaget? Jag har försökt 2 gånger nu och både mail:at och DM:at via instagram till dem för att high-lighta att jag skulle vilja att de svarar på privatimports förfrågan jag lagt.

Innan sommaren var det iaf en som bemödade sig med att svara mig på instagram att de som hanterar det var på semester men de lovade att svara efter sommaren och nu efter sommaren la jag en ny privatimport och följde upp med Arvid Nordquist men nu svarar de varken på mail eller instagram längre (och givetvis inte till Systembolaget heller så nu är förfrågan stängd igen).

Rätt kass kundservice kan jag tycka från deras sida.
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Någon som lyckats få svar på en privatimports förfrågan till Arvid Nordquist via bolaget? Jag har försökt 2 gånger nu och både mail:at och DM:at via instagram till dem för att high-lighta att jag skulle vilja att de svarar på privatimports förfrågan jag lagt.

Innan sommaren var det iaf en som bemödade sig med att svara mig på instagram att de som hanterar det var på semester men de lovade att svara efter sommaren och nu efter sommaren la jag en ny privatimport och följde upp med Arvid Nordquist men nu svarar de varken på mail eller instagram längre (och givetvis inte till Systembolaget heller så nu är förfrågan stängd igen).

Rätt kass kundservice kan jag tycka från deras sida.

Minns inte att jag privatimporterat från Arvid men testa och ringa. Det tycker jag är det tveklöst bästa sättet att bilda sig en kontakt och få igenom privatimporter. I dagens digitala värld är ett telefonsamtal lika intimt och minnesvärt som en tête-à-tête.
 

Johpe

Medlem
Minns inte att jag privatimporterat från Arvid men testa och ringa. Det tycker jag är det tveklöst bästa sättet att bilda sig en kontakt och få igenom privatimporter. I dagens digitala värld är ett telefonsamtal lika intimt och minnesvärt som en tête-à-tête.
Ja, det är väl det man får göra, kan tycka att det inte ska behövas att jag öht kontaktar dem eftersom de får en officiell förfrågan från systembolaget.
 
Ja, det är väl det man får göra, kan tycka att det inte ska behövas att jag öht kontaktar dem eftersom de får en officiell förfrågan från systembolaget.
jag tar nästan alltid en direktkontakt med importören för att stämma av att det man vill ha finns innan jag lägger en PI-order på SB:s hemsida.

Nu senast blev det en blandad låda Alto Adige med både gamla favoritproducenter och nya bekantskaper. Gotlandsbaserade Idylliska Smaker som importerar. (Ansitz Waldgrein, Abbazia di Novacella, Gump Hof och Weingut Abraham.
 

pinoten

Medlem
1727980624639.jpeg

Tänkte ge mig på lite Tannat i helgen. Den äldre ärvde jag efter min pappa och den borde han troligen ha druckit upp själv lite tidigare men vi får se om den funkar. Till frågan, hur skulle ni hantera dem vad gäller luftning och dylikt?
 

Vingubben

Medlem
Visa bifogad bild 32930
Tänkte ge mig på lite Tannat i helgen. Den äldre ärvde jag efter min pappa och den borde han troligen ha druckit upp själv lite tidigare men vi får se om den funkar. Till frågan, hur skulle ni hantera dem vad gäller luftning och dylikt?
1998 är nog i fin fas medan den andra flaksan är lite väl ung. 98:an hade jag karafferat en timma innan medan den andra hade jag hällt upp på morgonen.
 
Enligt Benjamin Franklin var två ting mer permanenta än den amerikanska konstitution som han hjälpte till världen: döden och skatterna. Han var ju, liksom Thomas Jefferson glad i franska viner, men av citatet i fråga kan man dra slutsatsen att han aldrig fick tillfälle att prova vin på 100% Tannat. Själv känner jag för mina Tannat-viner såsom den berömda reklamen för Patek Philippe:

1728322526198.png
 
Hej alla!
Jag går in på SB:s hemsida och söker på Argiano. Jag får då upp bl a
- Brunello di Montalcino Tenuta di Argiano nr 70348 549 kr. Tillfälligt slut. Årgång finns inte angivet.
- Brunello di Montalcino Tenuta di Argiano 2017 nr 53398 399 kr

Årgång 2017 150 kr billigare. Nåron som vet skillnaden på dessa?
 

buteljen

Medlem
Champagne är ju alltid gott, men om man nu är i Spanien så vore det kul att utforska Cava-segmentet lite mer. Finns det några riktigt bra Cava ni kan rekommendera? Den enda Cavan jag har koll på är Agustí Torelló's Kripta, men det måste väl finnas fler?


.
bot-kripta-brutnature-2007_2_0_0.jpg
 

Johpe

Medlem
Champagne är ju alltid gott, men om man nu är i Spanien så vore det kul att utforska Cava-segmentet lite mer. Finns det några riktigt bra Cava ni kan rekommendera? Den enda Cavan jag har koll på är Agustí Torelló's Kripta, men det måste väl finnas fler?


.

Oxå ett f.d. Cava tips, de bröt sig ur för några år sedan:
Raventós i Blanc - De Nit (rosé bubbel som jag tycker är väldigt prisvärt och återkommer till ofta)
Även Raventós Textures de Pedra tycker jag är hyfsad (även om jag gillar Rosén mer) och så deras dyrare Manuel Raventós Negra är värd att prova.

Cava:
Titiana - Pansa Blanca (har jag bara druckit en gång på Guggenheim i Bilbao men blev förvånad där o då över hur bra jag tyckte den var)

Och ett "icke tips" oxå: jag tycker inte cavorna från Gramona är värda att lägga pengar på, blivit besviken varje gång jag provat ngn.
 

JonasBo

Medlem
Hej alla!
Jag går in på SB:s hemsida och söker på Argiano. Jag får då upp bl a
- Brunello di Montalcino Tenuta di Argiano nr 70348 549 kr. Tillfälligt slut. Årgång finns inte angivet.
- Brunello di Montalcino Tenuta di Argiano 2017 nr 53398 399 kr

Årgång 2017 150 kr billigare. Nåron som vet skillnaden på dessa?
Importören Tryffelsvinet sänkte priset på 2017 för att ge plats åt ny årgång, lät det i nyhetsbrevet i somras. Tror att det var 2019 som avsågs.
Köpte 2017 och tycker att den var toppen när jag provade för sex veckor sedan!
 
Toppen