Låter som en mycket trevlig meny, för att inte tala om trevliga viner. Hur säkrar man inbjudan?
Vad gäller matchningarna vet jag inte om jag har så mycket att bidra med men personligen hade jag kanske tänkt ett stramare vin än RD till sparrisrätten. Brödsmulorna och smöret rundar väl av en del men det är en del syra i rätten. Hade jag valt vin helt fritt hade det blivit en riesling. Även rätten med grön sparris och kräfta har rätt mycket syrliga inslag (förutom ängssyran speciellt granskotten, som dessutom är åt det sträva, tanniniga hållet och inte helt lätta att matcha med vin) och av samma anledning hade jag nog inte valt RD där heller. Har druckit -96:an två gånger och bägge gångerna upplevt den rätt maffig, eller i alla fall långt från stram och syradriven.
Jag hade övervägt att ta in ett yngre vin eller modifiera rätterna. Något mer fett till havskräftan: lardo, brynt smör eller liknande och ev avstå äggulan eller välja vaktelägg (=mindre gula). Ytterligare en tanke, och mycket lyckad kombo, är kräfta och morot. Brässera morötterna på låg värme mycket länge (1 timme minst) i smör med valda färska örter. Morötterna drar åt sig smöret och blir infunderade av örterna. Mycket gott med salvia eller lavendel, även om kanske dill och dillfrö matchat rätten bättre här. Kanske också avstått gräslöken till den vita sparrisen (eller varit mycket sparsam med den) och sett till att hålla ner syran i beurre blanc. Man kan ju välja lite hur syrligt man gör det.
Med det sagt, min erfarenhet av att matcha en meny med genomgående champagne, dessutom relativt mogen sådan, är obefintliga.