2020 Vasse Felix Chardonnay och 2021 Guy Amiot et fils ”Les Bouillottes”
Tidigare har vi alltid hällt ekad chardonnay i Zalto Bou/neb och tyckt att det har varit ett bra val, men inspirerad av
@buteljen som dels hällt chardonnay i Zalto Bx och för några år sedan, dels noterat förekomsten av de speciella Zalto-glasen, numera kända som Balance, började vi testa Bx-kupan och satte även Veritas Oaked chardonnay i spel. Det visade sig ganska ofta att Veritas var att föredra framför Zaltos två alster och för att slippa våndas över det ägnade vi vår vitvinsuppmärksamhet åt annat håll. Tills häromdagen, då det visade sig, ånyo förtjänstfullt genom
@buteljen att de mystiska Zalto Balance fanns att tillgå för vanlig konsument. Några klick och två dagars väntan senare dök glasen upp hemma och
nu skulle det väl ändå avgöras vilket glas som gör ekad chardonnay mest rättvisa; Veritas Oaked Chardonnay, Zalto Bordeaux, Zalto Bou/neb eller Zalto Balance. Och varför inte testa någorlunda ordentligt och jämföra Moderlandet med något nyare. Här föreslog undertecknad att såväl Sydafrika som Oregon, utöver Australien skulle testas, men hustruns ”jag tror att två viner är tillräckligt” kombinerat med en min som inte lämnade något utrymme för förhandling bromsade upp framfarten ner i källaren. Nåja, ”två viner är mer än noll” som jag brukar resonera och skred raskt till verket.
2020 Vasse Felix Chardonnay
Direkt efter plopp och rakt ner i glas:
Veritas oaked chardonnay; citron(zest) och avfyrat krut, lite mineraltoner.
Munnen; syrlig, lite småbesk, kommer smörkola i eftersmaken. 13%.
Zalto Balance; mer öppen än Veritas, inte lika påtagliga doftmässiga intryck, mer diskret.
Munnen; syrligare, smakmässigt tydligare intryck men märkligt nog snällare smörkola i eftersmaken.
Zalto Bordeaux; anonym doft. Det var nog en miss att börja med Veritas och Balance eftersom man sas fick reda på vilka markörer som man kunde leta efter.
Munnen; öppen, harmlös, lite syra o citron. Lättklunkat, men inte på det positiva sättet att vinet upplevs så gott att man raskt vill ha mer, utan ”det här slinker ner utan större motstånd”.
Zalto Bourgogne/nebbiolo; anonym doft, det finns lite antydan till avfyrat krut, men i övrigt ingen direkt doftmässig symfoni.
Munnen; syra, lite citron. Lättklunkat, på samma sätt som i Zalto Bordeaux, dvs inte i den positiva bemärkelsen man vill ha..
2 timmar senare.
Veritas; mer krut, elegantare intryck, mineralerna är kvar men citronzesten har zoomat ut.
Munnen; syra, smörkola, lite grillad citron, bra men inte elegant utan snarare mer rustik-ish.
Balance; lite citrus, lite mineral, lite avfyrat krut, lite av varje, fast tydligare helt enkelt.
Mun; syrlig, ”läskande”, bra. Smörkola i eftersmaken som är klart längre än i Veritas.
Zalto Bx: blåstencil?
Mun; bra syra och krut. Lite mineraler/blyerts i eftersmaken.
Zalto Bou/neb; har hakat upp mig på blåstencil, men det är väl en blandning av krut och mineraler. Citrusfräschören är helt borta jmf m Balance.
Mun: krut och syra, smörkola i eftersmaken.
Alltså, Zalto Bx och Zalto Bou/neb känns helt bortkollrade jmf m Veritas o Balance. Men, varken Bx eller Bou/neb är inte direkt helt odugliga, det är bara det att Balance ger ett mer harmoniskt intryck. Eller ja, vinet framstår som mer harmoniskt i Balance alltså.
2021 Guy Amiot et fils ”Les Bouillottes”
Direkt efter plopp och rakt ner i glas:
Veritas oaked chardonnay; diskret, citrus som nästan drar åt våtservett-hållet.
Mun; elegant, syrlig, lite smörig i eftersmaken, viss grönt inslag.
Zalto Balance; knuten, men det går att identifiera lite citrus o lite mineraler.
Mun; faktiskt ungefär som i Veritas, men lite tydligare på alla punkter, minus det gröna. Bra!
Zalto Bordeaux; klart mer öppen doft, men lustigt nog tydligare intryck av citron. Vill man vara diplomatisk kan man säga att det tydligare intrycket av citron är den enda fördelen.
Mun; lite syrlig/kartig, smörig i eftersmaken.
Zalto Bou/neb; doftmässiga intryck av citron blandat med tandläkarmottagning.
Mun; ännu syrligare, ingen direkt kartighet, citrontoner i smak och eftersmak. Vad hände med smörigheten i eftersmaken?
2 timmar senare;
Veritas oaked chardonnay; fin mix av citrus och mineraler, men på något sätt känns det ändå oförlöst. Fast det är klart, från hygglig Bourgogne kan man knappast stressa fram underverk på några ynka timmar.
Mun; smaken matchar doften, plus lite brynt smör i eftersmaken. Osar elegans.
Zalto Balance; citrus och på gränsen till citronkex, dvs lite vaniljton i bakgrunden, men positivt. Det har dykt upp en liten kvardröjande grön ton, avbruten berberisgren? Dock inget som egentligen stör, men det visar ånyo att Zaltoglas tar obarmhärtigt fram tydligare nyanser ur viner.
Mun; syrlig, besk, lite grön ton, men inget störande längre. Kanske är det det vita på citronen som tittar in.
Zalto Bordeaux; mineral och antydan till blåstencil med citrus i bakgrunden.
Mun: tja, lite sådär; intrycket är något i linje med ”husets vita, men lite bättre”, typ.
Zalto Bou/neb: lite märkligt, mer kryddighet än mineral, Bourgogne skulle nog inte utgöra min första gissning, känns mer anonym och lite mer svårplacerad.
Mun: känns mer som en Chablis än en Bourgogne. Men det känns att kvaliteten är på anständig nivå.
Syrligt och fint i Balance, lite mer anonymt i Bx samt halvt främmande i Bou/neb.
Sammantaget kan man lugnt säga att det var en intressant övning; Balance framstår vid en första anblick och känsla som ett väsentligt mindre glas än Bx och Bou/neb, vilket förklaras av att det är cirka 3 cm lägre än Bx, Bou/neb, Universal och Vitvin, men man vänjer sig och när man väl druckit ur glaset inser man, iaf jag och hustrun, att det här glaset saknades verkligen här hemma och det råder ju liksom ingen brist på glas hos oss. Ett tag befarade jag att vissa i familjen skulle ha en, jämfört med mig, diametralt motsatt inställning till
ännu fler glas, men det visade sig att Balance charmade bort de farhågorna. Någon gång kanske jag till och med tar mod till mig och avslöjar det verkliga antalet inköpta Balance.
Vinerna fick för övrigt sällskap av ugnsstekt kolja, vitvinssås, kokpärer (glömde kolla sorten) och ugnsbakade färgglada småtomater.
Visa bifogad bild 32944
Kvällens två viner som skulle klargöra en gnagande glasfråga på tydligast möjliga sätt.