Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Vad ska jag äta? Vad ska jag dricka? Den stora matchningstråden för mat och dryck

image.jpg


Idag lagar vi porterhouse (svensk, hängmörad 30 dagar). Inga konstigheter utan litet örter från trädgården, reverse sear och avsluta på grillen. Enkla tillbehör. Sen tar vi temperaturen på Chateau le Puy Emilien 2015.
 
Tänkte laga oxfilé med rostad postats. Sås bli rödvinsås men även en majonäs smaksatt med miso för umami.

Ge mig tips på rödvin. Budget finns upp till 1000kr men ser gärna en flaska runt 600. Föredrar gamla världen.
 

LarsW

Medlem
Tänkte laga oxfilé med rostad postats. Sås bli rödvinsås men även en majonäs smaksatt med miso för umami.

Ge mig tips på rödvin. Budget finns upp till 1000kr men ser gärna en flaska runt 600. Föredrar gamla världen.
Casanova BdM 2019. Dekantera ngr timmar i förväg och njut.
La Rioja Alta 904 2015 - klassisk Rioja
Musar 2017. Pre-gamla världen...

Andra får tipsa om Frankrike.
 

pinoten

Medlem
Tänkte laga oxfilé med rostad postats. Sås bli rödvinsås men även en majonäs smaksatt med miso för umami.

Ge mig tips på rödvin. Budget finns upp till 1000kr men ser gärna en flaska runt 600. Föredrar gamla världen.
Om du ska laga det i helgen så krymper ju utbudet lite men en Bordeaux som finns på ganska många ställen är Chateau Lagrange 2019
Lite tidigt att ploppa nu men med ordentlig luftning så blir det nog gott ändå.
 

Bastardo

Medlem
Finns det ostar som passar ihop med Pedro Ximénez sherry? Mig veterligen finns det ingen ost som kan riktigt möta den enorma sötman som finns i vinet, ändå finns det vildhjärnor som påstår det … Nu är det upp till bevis hur det är med den saken.
 
Finns det ostar som passar ihop med Pedro Ximénez sherry? Mig veterligen finns det ingen ost som kan riktigt möta den enorma sötman som finns i vinet, ändå finns det vildhjärnor som påstår det … Nu är det upp till bevis hur det är med den saken.
Ända jag skulle försöka mig på en match med är en Cabrales eller liknade mögelost.
Behövs ordentligt med salt o smak för att möta upp en PX.
 

Bastardo

Medlem
Ända jag skulle försöka mig på en match med är en Cabrales eller liknade mögelost.
Behövs ordentligt med salt o smak för att möta upp en PX.
Tack, Gladekocken!
Det tål att provas vid tillfället, men jag har ganska gott om starkvin just nu, så det kan dröja ett tag innan jag köper lite PX. Det passar nog bäst som sås till vaniljglass … visserligen oerhört dyr en.
På önskelistan står en finare 20 Year Old Tawny Port, på äldre tawny kastar man bara bort pengarna då smakskillnaden är inte så stor.
Det är märkligt att jag, som ’får’ inte dricka så mycket numera, beställer vin på löpande band och kan prova på lite nya sorter starksprit också, men bara i små mängder. Mest på tapeten just nu är lite finare cognac … :p
Det kanske finns några ostar som går bra med konjak också? Annars är det vanligast att man dricker den tillsammans med fin choklad eller något passande efterrätt. Dock föredrar jag en högklassig cognac allena och åldern får gärna vara minst 35 år. Sen har jag några buteljer i skafferiet som är ännu äldre och jag ska beställa mer så småningom. Inside information är fina grejer … :cool:
(Välj själv den som passar!)
Skaplig dryck, som inte finns att köpa var som helst.
 
Last edited:

isak

Medlem
IMG_4437.png


Kantareller på osttoast, stuvade med en skvätt grädde och västerbottenost. Till anrättningen konsumerades en E. Guigal Côtes du Rhône Blanc som fungerade ganska bra tillsammans, men vinet var väl kylt för att inte ta över. Vad hade ni matchat med?
 

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 32491

Kantareller på osttoast, stuvade med en skvätt grädde och västerbottenost. Till anrättningen konsumerades en E. Guigal Côtes du Rhône Blanc som fungerade ganska bra tillsammans, men vinet var väl kylt för att inte ta över. Vad hade ni matchat med?
Som @The Wall brukar jag hälla Chardonnay eller Pinot Noir men dock sällan från Bourgogne.
Om det vankas vitt så vill jag gärna ha lite ekton i vinet.
Skumpa är ju aldrig helt fel heller men faller ju in bra under ovan det med.
 

The Wall

Medlem
Som @The Wall brukar jag hälla Chardonnay eller Pinot Noir men dock sällan från Bourgogne.
Om det vankas vitt så vill jag gärna ha lite ekton i vinet.
Skumpa är ju aldrig helt fel heller men faller ju in bra under ovan det med.
Ok, chardonnay från Oregon (Meursault, fast ändå inte) eller PN från Central Otago (Gevrey-Chambertin eller Morey-Saint-Denis, fast ändå inte).
 

pinoten

Medlem
Vit eller röd Bourgogne.
Ja! Var oundvikligt efter frestande bilder och diskussion om Bourgogne 😀
IMG_5199.jpeg

René Cacheux Bourgogne 2019. De håller hus i Vosne-Romanee så jag gissar att de flesta druvorna kommer från däromkring.
Fick lufta i glaset ca 30 min medan jag gjorde maten. En bra bas-Bourgogne helt enkelt, körsbär, hallon, tranbär och passande noter av svamp, jord, ceder.

Mackan hade svampkräm på färskost, kantareller, parmesan, citronzest och sen kantareller, schalottenlök, persilja och vitlök på toppen.
 

isak

Medlem
Idag så lagades det en tarte tatin på schalottenlök, och på sidan serverades det, med inspiration från @pinoten, kräm på färskost, parmesanost, citronzest och juice, och persilja). I dryckesväg njöt vi av en Penfolds Max’s direkt från roliga hyllan — ren och intensiv gul frukt med ml och litet mineralstänk. Bra tryck trots sina 12.5% men något svag och kort för att nå de riktigt höga poängen.

IMG_4523.jpeg
IMG_4521.jpeg
 

The Wall

Medlem
I dryckesväg njöt vi av en Penfolds Max’s direkt från roliga hyllan — ren och intensiv gul frukt med ml och litet mineralstänk. Bra tryck trots sina 12.5% men något svag och kort för att nå de riktigt höga poängen.
Håller med; vårt intryck för någon vecka sedan var kort och gott "lite citron, mineral och avfyrat knallpulver. Inte lika elegant som Bourgogne, men inte heller någon dikeskörning.".
 

Waruda

Medlem
Tänkte korka upp en Moulin Touchais i morgon (2003 om det spelar roll). Vilken dessert rekommenderas till den? Eller är det ost som gäller? (Tror dock att gästerna är mer av dessert-typen.)
 
Toppen